21 mei 2011

Waar ik echt voor ben gekomen: studie en dus tentamens


Tijd voor gezelligheid en tijd voor studie:

Eind april was dan de tijd voor gezelligheid voorbij: met Koninginnedag werd mijn vakantie officieel afgesloten eigenlijk. Natuurlijk ben ik nog wel de Champion’s League blijven volgen in de aanloop naar de finale van volgende week, maar daarnaast was het tijd om me ergens anders op te storten, namelijk mijn studie. Tot zover is mijn verblijf hier echt geweldig geweest met veel leuke mensen een gezellige stad waar altijd wat te doen is en mooie uitjes. Maar de afgelopen drie weken was het tijd om naast al deze mooie indrukken die ik mee terug neem ook een mooie cijferlijst mee terug te nemen naar Nederland. In totaal heb ik vier vakken gevolgd dus hier en voor alle vier heb ik tentamen moeten doen. De hele fijne planning van de universiteit hier had er mooi voor gezorgd dat ik in de laatste zes dagen van de tentamenperiode drie tentamens had, dus dat was net zoals we gewend zijn in Nederland. Wat nieuw was, is dat we hier blijkbaar niet meer aan weekeindes doen, want ik had gewoon op zaterdag ook tentamen.

De tentamens:
Afgelopen vrijdag heb ik dan eindelijk mijn laatste tentamen gemaakt en nu ben ik officieel hier klaar en zit mijn studieperiode erop. Het is nog even afwachten wat de uitslagen zijn, maar ik heb goede verwachtingen. Tentamens maken hier verschilt nogal wat van hoe het in Nederland gedaan wordt, dus hier een kort verslagje van hoe je (met vallen en opstaan) leert hoe het er hier aan toe gaat.
Het is donderdagmorgen en de wekker gaat vroeg. Tijd om snel even wat te eten en je te verzorgen, dan nog alle stof voor de laatste keer doornemen en op weg te gaan naar je tentamenzaal. Welke tentamenzaal? De campus is vrij groot en op het examenrooster staat alleen de hal aangegeven waar je het tentamen hebt en niet in welk gebouw die hal zit of waar dat gebouw staat op de campus. Gelukkig heb ik alles uitgevonden en staat het met bordjes goed aangegeven. Ik arriveer op tijd bij de juiste zaal en nadat iedereen één voor één de smalle trap op is geklommen en aan een tafeltje is gaan zitten, beginnen de problemen al. Voor je liggen twee antwoordschriften, je tentamen, een bewijs van deelname en er zit een sticker op je tafel met je tafelnummer. Er wordt vriendelijk gevraagd je deelnamebewijs in te vullen, wat niet alleen vraagt om je naam, studentnummer en je handtekening, maar ook je studierichting, geboortedatum en je studiefase. Al deze zelfde informatie moet je ook voorop je antwoordschriften neerpennen en het liefst voordat de reguliere tijd van je tentamen begint. Maar het vervelende is dat tentamens hier, vanwege de universitaire regelgeving, geheel anoniem afgenomen moeten. Maar voor administratieve redenen is het dan handig om wel toch je naam en handtekening op het examen te hebben. Omdat de docenten dit weer niet mogen zien, moet je dit omvouwen en dicht plakken. Het is een heel gedoe en men gaat ervan uit dat alle studenten weten hoe dit moet. Ik, als internationale student, zou dit ook moeten weten. Geen zorgen, want er is een gebruiksaanwijzing bij die je vertelt hoe je precies je tentamen anoniem houdt. Op een geperforeerde strip staat heel netjes dat je iets moet afscheuren en omvouwen. Makkelijk genoeg denk ik, terwijl ik de hele strip afscheur. Helaas, dat was niet de bedoeling, want het afscheuren doelde op de beschermende folie over een plakstrook en het omvouwen op de geperforeerde strip. Ik realiseer mijn fout en nog steeds zonder te weten hoe het wel moet, pak ik dan maar mijn tweede antwoordschrift en scheur de andere geperforeerde strip af. Helaas, dit was dus ook verkeerd, maar uiteindelijk mocht ik het toch wel inleveren, zolang mijn naam maar bedekt was. Met wat knutselwerk is dit nog gelukt en voor de rest van de tentamens is het wel goed gegaan!
Een tweede verschil met tentamens maken in Nederland is dat je hier meestal zes of acht vragen krijgt, maar in plaats van alles te beantwoorden, hoef je altijd maar de helft te maken. Je mag dan ook altijd kiezen welke vragen je wilt beantwoorden, wat erop neer komt: de vragen waar je het meeste vanaf weet!
Als eerste had ik Public International Law en afgezien van mijn geblunder met de strippen ging dit tentamen heel goed. Ook Roman Law en Business Organisations zijn goed gegaan en de laatste was zelfs makkelijker dan verwacht gezien de grote hoeveelheid stof die je ervoor moest kennen. Het leuke aan het tentamen van Business Organisations was dat het in de grote zaal van het oude Main Building werd gehouden. Dit is een prachtige zaal, zoals je die ziet in een film waar de directeur een toespraak houdt voor de hele school of een diploma-uitreiking plaats zou vinden. Mijn laatste tentamen, met maar één dag tussen mijn vorige, was mijn favoriete vak: Environmental Law. Tijdens het leren kon ik al beginnen aan de puzzelstukjes van de PowerPoint. Stappenschema’s waren gegeven, maar door de slechte en ongestructureerde hoorcolleges, was het veel zoeken en herschikken tot er eindelijk iets zinnigs uit kwam. Bij dat tentamen heb ik meteen de vragen gemaakt over de colleges die door de goede docent waren gegeven. Helaas had ik toen pas twee van de vier vereiste vragen gemaakt. Van de resterende zes vragen wist ik er nog wel één, en de laatste vraag heb ik toen maar gekozen door de vragen die ik niet wist af te strepen, want helaas waren de vragen van onze andere docente al even slecht als haar colleges. Als bonusvraag heb ik dan ook maar geantwoord op de vraag van wat er mis was met het regime voor afval in Schotland: de PowerPoint van de professor, want structuur was nergens te bekennen.
Al met al, zijn alle tentamens toch goed gegaan en ik denk dat ik met een positieve kijk kan zeggen dat ik ook mooie cijfers mee terug neem naar Nederland.

Tijd voor studie en (weer) tijd voor gezelligheid:

De tijd voor studie zit er dus sinds afgelopen vrijdag weer op en meteen was er weer tijd voor een feestje. Twee vrienden van mij hier, Sachin en Nicolette, hadden direct na de tentamens hun verjaardagen gepland. Dus zijn we ondanks het wisselvallige weer toch maar gaan barbecueën en daarna met zijn allen uitgeweest, net als vele andere studenten, om het begin van (je hoort het goed!) onze vakantie te vieren.
Komende week komt mijn huisgenoot uit Nijmegen langs, dus dat beloofd een mooie week te worden met het laten zien van Glasgow.

Mijn vlag:

Hier komt dan toch nog het verhaal van The Flag, wat ik beloofd had om te vertellen. Je merkte het eerder al dat mensen plannen gingen maken om weg te gaan, maar zeker de afgelopen week en komende week komt het er echt aan. Mensen houden afscheidsavonden en afscheidsfeestjes, sommigen zijn al vertrokken of gaan de komende dagen of week weg. Ik heb veel geweldige vrienden hier gemaakt en leuke momenten beleefd met iedereen, dus om een aandenken aan iedereen te hebben, heb ik het volgende bedacht. Vooruit, het idee is niet van mij zelf, maar ik heb het overgenomen van Robyn, omdat het gewoon een goed idee is. Ik heb een grote Schotse vlag gekocht en iedereen, waarmee ik hier ben opgetrokken laat ik daar iets opschrijven. Op het moment hebben een aantal Schotse vrienden, de Nederlandse en veel internationale studenten er al van alles opgeschreven en het ziet er prachtig uit!

Next up:

Mijn laatste paar weken hier! Echt een paar, want het zijn er maar twee en nog een paar dagen. Bezoek van Jorn, meer ‘signs’ op mijn Flag en afscheid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten