27 maart 2011

Het einde van de colleges, vakantie!


De laatste weken:

Mijn essay is ingeleverd en in het hoorcollege de volgende week kwam ongeveer het antwoord op de vraag die in het essay werd gesteld. Het was dan ook wel fijn om te horen dat mijn uiteenzetting grotendeels overeenkwam met die van de docent. Dat moet goed zitten denk ik zo!
De lectures en tutorials zijn in de afgelopen twee weken allemaal aan hun einde gekomen en vanaf volgende week is het hier officieel vakantie: spring break. Het is eigenlijk wel een hele rare gewaarwording dat je na drie maanden hier al klaar bent met colleges en gewoon geen les meer krijgt. Dat je vervolgens ook niet zomaar een vakantie hebt, maar drie weken vakantie en daarna nog een week revision periode, waarin je nog vragen aan docenten kan stellen. Pas na vier weken is dan de officiële start van de tentamenperiode en met een mijn rooster heb ik dan zelfs nog langer vrij. Dat komt erop neer dat ik ongeveer vijf en een halve week vrij heb en tijd om te leren krijg in principe. Natuurlijk maak ik ook tijd om wat meer van Schotland te gaan bezoeken, dus dat ga ik nog even plannen.
Het laatste wat we nu aan het einde van de alle lectures en tutorials mogen doen is een enquête invullen over wat we van de lessen vonden. Environmental law gaat van mij alvast veel minpuntjes krijgen, vooral omdat die vrouw weer terug was voor de laatste paar lectures en de laatste tutorial.

Connectie met thuis:

Op twee fronten heb ik toch weer een zekere ‘touch’ van thuis gekregen hier in Glasgow. Het eerste was dat ik uitgenodigd was door het Focolare te komen hier voor een bijeenkomst hier met wat jongeren. We hebben met zijn allen toen het Woord van Leven doorgenomen en daarna heb ik met iedereen daar verder kennis gemaakt. Volgende maand, in april, is er weer een bijeenkomst en ik denk wel dat ik daar ook heen ga.
Het tweede had te maken met voetbal. In de afgelopen weken was namelijk niet de mooiste wedstrijd te zien in de Champion’s League, maar in de UEFA cup. Namelijk PSV Eindhoven speelde tegen de Glasgow Rangers. Eerst heb ik de wedstrijd in Eindhoven gevolgd via een scherm hier in de pub, maar voor de wedstrijd hier in Glasgow hebben Simon en ik kaartjes gehaald en daar zijn we heen gegaan. Wij zaten dus midden tussen de Schotten op de tribune en het mooiste aan de wedstrijd was natuurlijk dat PSV won. Maar het leukste was toch alle hartstochtelijke fans van Rangers die bij elke foute pass hun eigen team met alle mogelijk bedenkbare vloeken en scheldwoorden lieten weten wat er fout ging. Het kwam er dus op neer dat we ongeveer een uur aan kleurrijke bewoordingen over ons richting het veld hebben gehoord; een hele ervaring.

Verder met het verkennen van Schotland:

Deze afgelopen weken ben ik er twee keer op uit geweest om meer van Schotland te zien. Één keer ben ik met een reisje van de International Society naar de Isle of Skye geweest en een andere keer met Robyn en Jeff op eigen initiatief naar Edinburgh.


Kilt Rock Waterfall.
Stel je voor: het is half maart al, het weer is redelijk en komend weekend ga je een weekendje weg om het mooiste eiland van Schotland te bezoeken en de mooie natuur daar te zien. Je staat die zaterdag vol goede moed op, pakt je tas in en loopt de deur uit.. een sneeuwstorm in! Snel heb ik me dus maar naar de bus gehaast in de hoop dat we snel in een warme bus zouden zitten. IJdele hoop, want de bus was twintig minuten te laat en bovendien had de bus geen werkende verwarming, zodat iedereen de hele reis een beetje zat te verkleumen. Bij elke stop zijn we dan ook de bus uit gerend met zijn allen en het dichtstbijzijnde restaurant in voor een kop koffie of warme chocomel. Op de heenweg zijn we toen gestopt bij het Eilan Donan Castle. Nog volledig ingepakt stommelen we met zijn allen de bus uit om snel wat foto’s te nemen en de brug naar het kasteel op te lopen, dat op een eiland in een meer ligt. We lopen er snel om heen en nemen nog wat meer foto’s om later thuis te bekijken, want met de ijzige wind is het te koud om langer dan een kwartier buiten te zijn. Zelfs als je weet dat je terug moet in een bus zonder verwarming. Daarna vervolgen we de weg naar het stadje Portree op de Isle of Skye. Daar aangekomen kijken we even rond in het dorpje dat de hoofdstad van het eiland is. Er is één grote straat, één plein, de haven en een uitzichtspunt. Op zichzelf een mooi dorpje, maar omdat het nog steeds koud is, haasten we ons naar binnen om onszelf op te warmen en te wachten op het avondeten. Daarna gezellig wat spelletjes doen en vroeg naar bed, want morgen gaan we het eiland bezichtigen. De volgende morgen gaan we weer vroeg met de bus op pad: nog steeds koud, nog steeds is de verwarming stuk. We stoppen wel bij twee hele mooie stukjes natuur. Namelijk als eerste bij de rotskliffen aan het noorden van het eiland die steil in zee lopen en daarna bij een waterval die van een loodrechte klif in de zee stroomt. Na deze twee punten rijden we met de bus nog verder over het eiland en kunnen we genieten van de mooie natuur onderweg. Rond het middaguur verlaten we het eiland weer en beginnen we aan de terugreis. Vanwege het slechte weer wordt de tussenstop op de terugreis bij Loch Ness afgelast. In plaats daarvan krijgen we zicht op een compleet wit landschap: witte laaghangende bewolking en volledig ondergesneeuwde Highlands. Uiteindelijk zijn we ’s avonds dan weer terug in Glasgow, ziek van de bus en verlangen we nog maar naar één ding: de verwarming thuis.

Eilan Donan Castle.
All white.

Harry Potter Café.
Het tweede uitstapje heb ik vorig weekend gemaakt samen met Robyn en Jeff. Vroeg in de ochtend hebben we de trein gepakt naar de hoofdstad van Schotland: Edinburgh. Ik heb me laten vertellen dat het een prachtige stad is om te bezoeken en na mijn dagje daar kan ik dat alleen maar beamen. Eerst hebben we twee uur besteed om het grote kasteel van Edinburgh te bezichtigen waar ook de Schotse kroonjuwelen zijn tentoongesteld. Na het kasteel zijn we de hoofdstraat afgelopen waar alle mooie gebouwen staan: de City Chambers, de Giles Cathedral en op het einde het Schotse parlement. Tussendoor zijn er heel veel leuke winkeltjes met velerlei souvenirs. Na een goede lunch zijn we dan ook even op jacht gegaan naar leuke souvenirs. Toen was er natuurlijk nog een plek die we zeker gezien moesten hebben. In Edinburgh is namelijk een café waar een aantal jaren geleden een schrijfster is begonnen met het schrijven van een fantastisch boek: Harry Potter. Wij hebben natuurlijk even een drankje gedronken in hetzelfde café waar Rowling is begonnen met het eerste boek van Harry Potter. Zeker leuk om de geboorteplaats van dit mooie boek te bezoeken. Daarna zijn we via het park van Edinburgh teruggelopen en hebben we de trein terug naar Glasgow gepakt.
  


































































  
Edinburgh Castle.
Lekker uit eten in Glasgow:

Het grootste feest van de afgelopen weken heeft helemaal niets met eten te maken eigenlijk, want dat was de Ierse nationale feestdag: St. Patrick’s Day. Speciaal voor de gelegenheid hebben Simon en ik een groen vestje gekocht en we zijn die avond met een groep mensen uit geweest om samen met de Ieren en voornamelijk toch de Britten hier deze dag te vieren.
Maar afgelopen week heb ik een heel aantal restaurantjes uitgetest hier in Glasgow, want omdat het de laatste week van het semester was waren er al flink wat afscheidsfeestjes. Woensdag nam een goede vriend van mij uit Amerika, Justin, al definitief afscheid. Hij gaat namelijk komende week terug naar Californië al en daarom zijn we met zijn allen naar Jamie’s Italian geweest om afscheid van hem te nemen. Jamie maakt zijn niveau van eten wel waar, want de pasta daar was heerlijk.
Donderdag hadden we het afscheidsfeest van de International Society in de vorm van een gala. In een duur restaurant in de Merchant City hadden we eerst een maaltijd, daarna salsa en een ceilidh (een Schotse dans). Het eten hier was echter uitermate slecht, maar uiteindelijk was het nog een mooie avond.
Vrijdag hebben we de verjaardag van Robyn gevierd in de Bier Halle, waar ze hele goede pizza’s hebben. Zo hebben ze er eentje met eend en ook met gerookte zalm.
Zaterdag hebben we dan ook als Nederlandse groep het tweede semester hier in Glasgow afgesloten op dezelfde manier zoals we het zijn begonnen. Namelijk een keer met de hele groep uit eten gaan.
Het tweede semester is hier dus qua colleges over en tegen het eind van dit weekend nu en begin volgende week is iedereen hier weg: op rondreis door Europa voornamelijk. Ik zal maar eens beginnen met het plannen van wat reisjes door Schotland dan.

Next up:

De Spring Break hier! Mogelijke reizen naar Loch Ness, een whisky trail, nogmaals Edinburgh. Mijn ouders komen langs op het einde van de Spring Break. En belangrijk daarnaast: het verhaal van de Flag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten